Docent André was een bron van inspiratie voor oud-leerlinge Yael.
Docent André was een bron van inspiratie voor oud-leerlinge Yael. Foto: Karin van Leeuwen
OnderwijsNieuws

‘Docent zijn is meer dan alleen maar je vak doceren’

Commerciële bijdrage

Laren Een van de mooie kanten van het beroep leraar is dat je veel effect kunt hebben op leerlingen. Sommige scholieren herinneren zich jaren nadat ze van school zijn die ene docent die het verschil maakte. Die ervoor zorgde dat ze enthousiast werden voor een bepaalde studie. Yael Steenman (27) had zo’n docent: André Chaigneau (42). 

“Hoelang het geleden is dat we elkaar hebben gezien?” André denkt na. “Zeven jaar. Ik ben in 2015 met mijn vwo-diploma van school gegaan”, geeft Yael het antwoord. Ze kijkt terug op een geslaagde schooltijd op Laar en Berg. “Ik vond school leuk, komt misschien ook wel omdat ik redelijk makkelijk kon leren.” André kan zich Yael als de dag van gister herinneren: een fijne leerling met wie hij al snel een goede klik had. “Docent zijn is meer dan alleen maar je vak doceren. Ik vind het belangrijk om een relatie met mijn leerlingen op te bouwen. En met de een gaat het contact wat dieper dan met de ander.” Hij omschrijft zichzelf als een ‘eerlijke’ docent die respectvol met leerlingen en collega’s omgaat. “Ik ben altijd mentor geweest, kende mijn pappenheimers. Als cijfers opeens kelderden dan knoopte ik een gesprekje aan. Liet leerlingen weten dat ik ze kan bijstaan, maar niet de cijfers kan oplichten.”

Yael herinnert André als een beheerste docent die de klas goed onder controle kon houden. “Op een prettige manier dan hè. André was altijd relaxed en schappelijk.” De aardrijkskundedocent kan zich daarin wel vinden. “Ik vind dat je vooral eerlijk en open moet zijn naar leerlingen. Door mezelf open te stellen krijg ik dat terug van de leerlingen. Op die manier kom je samen het verst.” De aardrijkskundelessen van André vond Yael leuk om te volgen. “Hij kan op een boeiende en creatieve manier stof uitleggen. Geeft interactief les. Ik kan me nog herinneren dat we een aardbol moesten uitknippen en laten draaien, waardoor de lesstof tot de verbeelding sprak. Maar ook de filmpjes van zijn reizen zijn me bijgebleven.”

Yael twijfelde welke studie ze na het vwo zou doen. Ze overwoog rechten, maar het leek haar saai. Maar wat dan wel?
“Aardrijkskunde vond ik leuk, maar leraar worden trok me niet zo. Uiteindelijk heb ik sociale geografie en planologie gestudeerd en ik werk nu bij Dutch Process Innovators, een adviesbureau in de infrastructuur.” Het doet André goed om te horen dat hij zonder dat hij zich ervan bewust was met het doceren van zijn vak Yael heeft kunnen inspireren. Ondanks dat het vak leraar hem op het lijf is geschreven, is het niet wat André na de middelbare school is gaan studeren. “Veertien jaar geleden werkte ik als consultant bij een wateradviesbureau, maar daar haalde ik niet genoeg voldoening uit. Anderhalf jaar heb ik daar gewerkt en toen ben ik een 1-jarige lerarenopleiding gaan volgen. Het is een pittige baan en je hebt als docent een meer coachende rol dan vroeger. Ik werk met plezier in het onderwijs en ben blij dat ik de switch heb gemaakt, want werken met jongeren geeft me veel energie en voldoening.”

Uit de krant