In de grootste zaal zijn 1500 hoofden van klei te zien.
In de grootste zaal zijn 1500 hoofden van klei te zien. Foto: Peter Tijhuis

Beeldend kunstenaar exposeert in zes zalen van Singer Laren: ‘Het vergt lef van het museum om de planning om te gooien’

Kunst & Cultuur

LAREN - Beeldend kunstenaar Levi van Veluw (1985) exposeert in Singer Laren niet in één, maar in zes zalen. Dat doet hij met zijn grote museale overzichtstentoonstelling Labyrinth of memories.

De aanleiding van deze tentoonstelling is het toekennen van de Singerprijs 2024, uit naam van de Stichting Vrienden van Singer Laren, aan Levi van Veluw: “Omdat hij op authentieke en unieke wijze zijn herinneringen vormgeeft met een groot ambachtelijk raffinement”, licht een woordvoerder van Singer toe. “Bezoekers kunnen ronddwalen door het wonderlijke oeuvre van Van Veluw dat eindigt bij zijn nieuwste installatie; een obsessief en zaalvullend slotstuk.”

Bijzondere chemie

“Gaandeweg ontstond er een bijzondere chemie tussen Singer Laren en mijzelf als kunstenaar”, vertelt Van Veluw. “Wat klein begon, is uitgegroeid tot een groot project. Het vergt lef van het museum om de planning om te gooien en zes (in plaats van één) tentoonstellingszalen leeg te maken zonder te weten wat er precies ging gebeuren.”

(Tekst loopt verder onder de foto)

Kunstwerk ‘Origin of the beginning’. Foto: Peter Tijhuis

Vijf grote installaties

Van Veluw presenteert in Labyrinth of memories een scala aan twee- en driedimensionale werken, waaronder vijf grote installaties. “Daarbij heeft hij op intuïtieve wijze hoogtepunten uit de Singer collectie geselecteerd”, aldus de woordvoerder. “Zo wordt de eigen verzameling in een nieuw licht geplaatst en is onderdeel van het verhaal van de kunstenaar.”

Het slotstuk is een zaalvullende installatie waar Van Veluw een jaar lang aan heeft gewerkt. “Voor dit kunstwerk is de grootste zaal omgebouwd tot een spiraalvormige ruimte met duizelingwekkend veel kasten. Ze waren eerst gevuld met honderden blokken klei. Deze blokken veranderden geleidelijk in een chaos van 1.500 hoofden van klei, ogenschijnlijk afgekeurd door de kunstenaar tijdens het reproduceren van zijn eigen beeltenis. De bezoeker wordt letterlijk gevangen in de obsessieve herhaling van de scheppingsdrang van Van Veluw.”

De tentoonstelling is tot en met 25 augustus te zien aan de Oude Drift 1.

Uit de krant